Erkende korte beroepsopleidingen

MEDIATION: De stand van zaken in Nederland en Belgie

Mediation wordt anno 2020 erkend als een moderne vorm van conflicthantering. Het wordt ervaren als een toegankelijk traject met veel mogelijkheden om een verschil van inzicht c.q. conflict binnen een kort tijdsbestek weg te nemen. De betrokken partijen doorlopen gezamenlijk het traject en hebben hierdoor de mogelijkheid om het tempo zelf te bepalen.

Als voordeel van mediation worden ook financiële redenen genoemd. Doordat de betrokkenen gezamenlijk gebruik maken van de diensten van een mediator, en een keuze kunnen maken op de intensiteit van deze ondersteuning is mediation veruit de voordeligste manier om een verschil van inzicht te hanteren en op te lossen. Meestal wordt deze ondersteuning aangeboden aan de hand van fysieke afspraken. Indien wenselijk of noodzakelijk kan het ook op afstand met digitale communicatiemogelijkheden.

De veelzijdige toepasbaarheid van mediation wordt als positief ervaren. Mediation wordt steeds meer ingezet op allerlei gebieden. Mediators behandelen verschillen van inzicht c.q. conflicten bij alle disciplines van onze maatschappij. Denk hierbij aan familiezaken zoals echtscheidingen en zaken rondom een nalatenschap. Arbeidsconflicten, burenruzies, zakelijke geschillen, financiële aangelegenheden, conflicten met de overheid, onderwijs, sport en cultuur, verenigingen, (plaatselijke) politiek enz. enz. Deze gebleken veelzijdigheid van situaties waarbij mediation zich als een geschikte ondersteuning bewezen heeft, maakt dat er sprake is van een groeiende vraag naar mediators in Nederland en België.

De overheid en de rechtspraak laten weten dat de rechtspraak al heel lang overbelast is. De huidige coronacrises doet er nog een extra schep bovenop. Er wordt opgemerkt dat mediation de rechtspraak ontlast en dat dit ook hard nodig is.

Mediation is geen juridische maar een communicatieve aangelegenheid waarbij het uitgangspunt altijd is om ‘er samen goed uit te komen.’ Hierdoor is het beroep van Mediator niet uitsluitend voorbehouden aan mensen met een juridische achtergrond zoals advocaten en juristen. Mensen met een hbo werk- en denkniveau, werk- en levenservaring, een passie voor menselijke communicatie en gevoel voor coöperatie in plaats van concurrentie kunnen opgeleid worden tot mediator. Mediation heeft een hoog slagingspercentage en schept voor zowel cliënten als voor de mediators veel genoegen. Dit heeft een positieve invloed op de status en de vraag naar deze dienstverlening. De volgende gegevens zijn hierbij van belang:

  • 40% van de beroepsbevolking krijgt te maken met een geschil op het werk
  • 35% van de huwelijken eindigen met een scheiding
  • Er is voortdurend sprake van familieconflicten (scheidingen, erfenissen)
  • 25% van contracten in de bouwwereld monden uit in een verschil van inzicht
  • Er is voortdurend sprake van verschillen van inzicht en conflicten bij handel- verkoop- financiële zaken. Eveneens bij schadevergoedingen, aansprakelijkheid enz.
  • Verschillen van inzicht met overheid, onderwijs, gezondheidszorg, sport- en cultuuraangelegenheden enzovoort zijn aan de orde van de dag.

 

Van een mediator wordt geen vakinhoudelijk specialisme gevraagd. Hij/zij wordt gezien als een neutraal en communicatief deskundig persoon die het gesprek kan leiden en harmonie schept tussen verschillende mensen of groepen mensen die van elkaar afhankelijk zijn maar tegelijkertijd toch tegengestelde belangen hebben.

Als belangrijkste voordelen van een mediation-traject en redenen om gebruik te maken van mediation worden genoemd:

  • Korte trajecten
  • Communiceren in plaats van juridiseren
  • Geldbesparing
  • Hoog slagingspercentage
  • Coöperatie in plaats van concurrentie
  • Er samen goed uit komen
  • Win-Win situatie
  • Genoegdoening.

 

Website door Buro TARGET